REGULAMIN STOWARZYSZENIA ZWYKŁEGO

Radomskie Otwarte Zwykłe Brydżowe Stowarzyszenie

 

Postanowienia ogólne

 

§1 Radomskie Otwarte Zwykłe Brydżowe Stowarzyszenie (skrót ROZBS) zwane dalej Stowarzyszeniem, działa na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261) oraz niniejszego regulaminu.

§ 2.

Stowarzyszenie zostaje powołane na czas nieokreślony.

§ 3.

Siedzibą Stowarzyszenia jest Radom.

§ 4.

Terenem działania Stowarzyszenia jest miasto Radom, powiat radomski i okazjonalnie

o ile nie stoi to w sprzeczności z innymi przepisami teren całego kraju.

§ 5.

Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 6.

Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.

 

II. Cele Stowarzyszenia

§ 7.

Cele Stowarzyszenia:

1) popularyzacja i rozwój brydża sportowego

2) działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych

3) działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3

ust. 3 w zakresie określonym w pkt 1-32a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

4) działalność propagująca oraz wspomagająca rozwój sportu, nauki, edukacji, oświaty i wychowania, kultury

5) kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań stowarzyszenia

6) promowanie miasta Radom i regionu

7) integracja środowiska lokalnego

8) działalność charytatywna

9) działalność w zakresie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób

10) wspieranie i propagowanie integracji i współpracy międzypokoleniowej

11) podejmowanie wszelkich działań angażujących dzieci, młodzież, dorosłych, osoby starsze i niepełnosprawne w działalność sportową w tym dotyczącą brydża sportowego

§ 8.

Wyżej wymienione cele będą realizowane w szczególności na rzecz społeczności

lokalnych.

 

III. Sposoby realizacji celów Stowarzyszenia

§ 9.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

1) opracowanie kierunków rozwoju brydża sportowego na terenie swojego działania

2) szkolenia i poszerzanie wiedzy o brydżu sportowym

3) organizowanie zawodów sportowych, rejestrowanie wyników, prowadzenie statystyk

4) czuwanie nad zachowaniem należytego poziomu moralnego zawodników, krzewienie zasad fair play, rozstrzyganie sporów pomiędzy zawodnikami

5) zrzeszanie osób uprawiających dyscyplinę brydż sportowy

6) dążenie do zainteresowania tą dyscyplina władz samorządowych, instytucji i społeczeństwa na terenie działania stowarzyszenia

7) organizowanie szkoleń, warsztatów, organizacja imprez plenerowych, turniejów

8) pozalekcyjna organizacja życia sportowego dzieci i młodzieży

9) organizowanie różnorodnych form współzawodnictwa sportowego

10) współpraca ze szkołami, klubami sportowymi, władzami samorządowymi związana z realizacją celów regulaminowych Stowarzyszenia

11) podejmowanie działań promujących wzrost zainteresowań związanych ze sportem w tym z brydżem sportowym.

 

IV. Prawa i obowiązki członków

§ 10.

1) Członkiem Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem.

2) Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd uchwałą podjętą w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji zawierającej rekomendację dwóch członków.

§ 11.

1) Członek ma prawo:

a) wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia

b) uczestniczyć z głosem stanowiącym w Walnym Zebraniu Członków

c) zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności Stowarzyszenia

d) korzystać z pomocy i zaplecza Stowarzyszenia w podejmowanych działaniach zgodnych z jego celami

e) brać udział w pracach, zebraniach i innych przedsięwzięciach Stowarzyszenia z prawem głosu

2) Członek obowiązany jest do: a) przestrzegania regulaminu i uchwał władz Stowarzyszenia b) regularnego opłacania składek członkowskich c) czynnego uczestniczenia w realizacji celów Stowarzyszenia d) dbania o dobre imię i mienie Stowarzyszenia

§ 12. 1) Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek: a) rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia zgłoszonej na piśmie Zarządowi b) śmierci członka c) niepłacenia składek członkowskich przez okres 1 roku d) wykluczenia uchwałą Zebrania Członków z powodu nieprzestrzegania postanowień regulaminu i uchwał władz Stowarzyszenia lub działania na szkodę Stowarzyszenia 2) Osoba wykluczona lub skreślona ma prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia uchwały na piśmie. Walne Zebranie Członków rozpatruje odwołanie w czasie najbliższych obrad, a jego decyzja jest ostateczna.

V. Władze Stowarzyszenia

§ 13. Władzami Stowarzyszenia są: 1) Walne Zebranie Członków 2) Zarząd

§14. Kadencja wszystkich władz Stowarzyszenia trwa 4 lata.

§ 15. Jeżeli w trakcie trwania kadencji zmniejszy się liczba członków Zarządu pochodzących z wyborów, to władzom tym przysługuje prawo kooptacji spośród członków Stowarzyszenia. Liczba osób dokooptowanych do Zarządu nie może przekroczyć 1/2 liczby członków pochodzących z wyboru. Jeżeli powyższy warunek jest niemożliwy do spełnienia Zarząd zwołuje Walne Zebranie Członków w celu odbycia wyborów uzupełniających.

§ 16. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. Zebranie Członków może być:
1) Zwyczajne
2) Nadzwyczajne 3) Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd raz w roku jako sprawozdawcze i co 4 lata jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając członków pisemnie lub pocztą elektroniczną o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 15 dni przed jego terminem. 4) Nadzwyczajne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
a) z własnej inicjatywy
b) na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków Stowarzyszenia 5) Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków powinno być zwoływane w terminie 30 dni od daty zgłoszenia wniosku i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane, zawiadamiając członków pisemnie lub pocztą elektroniczną o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 7 dni przed jego terminem. Zebraniem Członków kieruje Przewodniczący Zebrania. W przypadku równego rozłożenia głosów w trakcie głosowania, decyduje głos Przewodniczącego Zebrania.

§ 17. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków w szczególności należy: 1) ustalanie kierunków i programu działania Stowarzyszenia
2) rozpatrywanie i akceptowanie rocznych sprawozdań z działalności Stowarzyszenia
3) uchwalenie regulaminu i jego zmian
4) wybór i odwoływanie członków Zarządu
5) zatwierdzenie regulaminu pracy Zarządu
6) podejmowanie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia i przeznaczenia jego majątku

7) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu 8) udzielanie Zarządowi absolutorium 9) ustalanie wysokości składek członkowskich 10) podejmowanie innych uchwał, które wymagają decyzji Walnego Zebrania Członków

§ 18. Uchwały Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków do głosowania w I terminie, w drugim terminie – wyznaczonym w tym samym dniu 30 minut później niż pierwszy termin, bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania. Głosowanie może być tajne lub jawne.

§ 19. 1) Wybór członków Zarządu, zmiana regulaminu oraz rozwiązanie Stowarzyszenia wymaga uchwały Zebrania Członków podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków uprawnionych do głosowania w I terminie, w drugim terminie – wyznaczonym w tym samym dniu 30 minut później niż pierwszy termin, bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania.

2) Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Zebranie Członków powołuje Komisję Likwidacyjną, która przeprowadzi likwidację Stowarzyszenia oraz określa przeznaczenie jego pozostałych środków finansowych.

3) Wybór członków Zarządu następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów.

§ 20. Zarząd składa się z 5 osób. W tym:

Prezesa, dwóch vice-prezesów, sekretarza i skarbnika.

§ 21. Do zakresu działania Zarządu należy: 1) realizacja celów Stowarzyszenia oraz wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków
2) ustalanie budżetu Stowarzyszenia
4) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz
5) zwoływanie Walnych Zebrań Członków
6) przyjmowanie i skreślanie członków Stowarzyszenia
7) podejmowanie decyzji w sprawach majątkowych Stowarzyszenia
10) podejmowanie uchwał w sprawach nie należących do kompetencji innych władz Stowarzyszenia

§ 22.

1) Dla ważności pism i dokumentów w sprawach bieżących wymagany jest podpis jednego członka Zarządu, a w sprawach finansowych dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa i jednego z pozostałych członków Zarządu.

2) Do reprezentowania stowarzyszenia na zewnątrz upoważniony jest dowolny członek Zarządu.

§ 23. 1) Zasady działania Zarządu określa regulamin. 2) Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał. Posiedzenia zwołuje Prezes Zarządu. 3) Uchwały Zarządu Stowarzyszenia podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jego składu.

§ 24. 1) Podejmowanie przez Zarząd czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu wymaga uprzedniej zgody wszystkich członków Stowarzyszenia oraz udzielenia przez nich pełnomocnictwa do dokonania tych czynności. 2) Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są w szczególności: a) nabycie oraz zbycie nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego b) ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego c) zawarcie umowy kredytu albo pożyczki d) przejęcie długu, uznanie długu, zwolnienie z długu, przystąpienie do długu, zawarcie umowy poręczenia lub zawarcie innej podobnej umowy e) zaciągnięcie innych zobowiązań przekraczających wartość 10 000 zł

VI. Majątek Stowarzyszenia

§ 25. Źródłem uzyskiwania środków finansowych przez Stowarzyszenie są składki członkowskie, darowizny, spadki, zapisy, dochody z majątku Stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej. Stowarzyszenie zwykłe może otrzymywać dotacje na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

VI. Postanowienia końcowe

§ 26. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem zastosowanie mają przepisy ustawy – Prawo o stowarzyszeniach.

W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem zastosowanie mają przepisy ustawy – Prawo o stowarzyszeniach.